Friday 13 November 2015

Roverandom

Bok svima!

Franka je. Nadam se da me niste zaboravili. Htjela sam već dugo nešto napisati, ali nisam znala što. Sjetila sam se, zašto da pišem o crtićima? Za dvije sestre koje su knjiški crvi, premalo pričamo o knjigama na blogu. Nemamo, zapravo, još ništa o knjigama. Željela bih to ispraviti. Zato ću vas danas upoznati s Roverandomom.



Knjigu „Roverandom“ napisao je jedan od najpoznatijih engleskih književnika, J.R.R. Tolkien. Ako ste za njega čuli, sigurno ste čuli i za knjige „Gospodar Prstenova“ i „Hobit“, njegova najpoznatija djela. Za razliku od ta dva djela, „Roverandom“ je jednostavna priča. Nema velikih proročanstava i ratova. To je priča za djecu. Cijeli duh te priče suprotstavlja se pomalo mračnim temama „Gospodara Prstenova“. Ali, Tolkienov osebujan stil ostaje isti. On piše na jednostavan i razumljiv način, dajući svakoj rečenici duhovitost i lakoću. Zato je ovo djelo tako lijepo. Nismo li već naučili da se ljepota nalazi u jednostavnim stvarima?

Je li to priča za djecu? Jest. Za djecu, za tinejdžere i za odrasle. Za djecu ova knjiga predstavlja vrata u svijet – svijet knjiga, svijet mašte, svijet čarolije, svijet djetinjstva. Djeca mogu ovu knjigu najbolje doživjeti. Njima nije problem skakati s mjeseca u morske dubine, njima ne moramo objašnjavati kako pas može dobiti krila. Osobine likova su pomalo djetinjaste, stoga ih je lakše shvatiti djeci. A budući da likovi emocionalno i moralno rastu kroz cijelu priču, tako će i djeca – knjigama stječemo bogatstvo.

Za tinejdžere je ova knjiga dosadna! Ako ste neki stereotipni tinejdžer kojega zanima samo Instagram, Facebook i Taylor Swift. Ipak, ako sam ja ovu knjigu uspjela pročitati i, eto, o njoj pišem, mislim da bi ona mogla zanimati i neke druge. Ponekad nam trebaju nečije riječi da otkrijemo i shvatimo poruku neke knjige. Za mladež ova knjiga može predstavljati povratak u djetinjstvo. Ah, ti dani u kojima smo vjerovali da psi mogu letjeti i da se moramo paziti morskih zmija i čarobnjaka! Ali! Ja stvarno ne vidim razlog da odustanemo od djetinjstva. Prvi korak su ovakve knjige. Drugi korak je Pozoj. Da, ljudi, on stvarno spava pod Čakovcem. Zašto nam je cilj u ovoj dobi biti odrastao? Zar ne znamo da djeca imaju čišća, iskrenija i veselija srdašca?

A odraslima bi ova knjiga mogla biti čisti užitak. Simpatična je. Slatka.  Nitko ne kaže da morate vjerovati u čarobnjake i sirene. Ali pročitajte ovu knjigu zbog duhovitosti i šarma. Jednostavne i kratke rečenice su savršeni predah nakon ozbiljnog štiva za odrasle osobe. Ne znam kako da vam ovo objasnim. Jednostavno… simpatična je. Listajući tih sto stranica, osmjehnut ćete se barem dvjesto puta. Jer Tolkien je car. Baca stvarno dobre fore!

Ova knjiga ističe se još jednim elementom. To je glavni lik. Ja sam se većinom susretala sa glavnim likovima koji su bili bolji od mene. Bili su hrabri, plemeniti, požrtvovni. Imali su mane, ali one najveće su često bile strahovi. A Roverandom? Njega jednostavno nije briga. Stvari se zapravo zakuhaju samo zato što je on htio svoju loptu natrag. Pa je ugrizao čarobnjaka za hlače. A ovaj ga je pretvorio u malenu igračku psića. Roverandom je zapravo jako sličan nama. Mrzovoljan je, ne da mu se i samo hoće kući, da se napokon može igrati sa svojom prekrasnom žutom loptom. Sviđa mi se što je pomalo sebičan, ali ta njegova karakteristika nimalo ne umanjuje njegovu šarenu osobnost. Lako ga je zavoljeti upravo zbog te njegove djetinjaste sebičnosti i mrzovoljnosti, koje se kroz priču mijenjaju, iako ga nikada u potpunosti ne napuste.


I na kraju, ako vas još nisam uvjerila da je knjiga odlična, dopustite mi da vam ispričam kako je ona nastala:

J.R.R. Tolkien je u ljeto 1925. godine bio na odmoru u gradiću Fileyju sa ženom i sinovima Johnom, Michaelom i Christopherom. Michaelova je najdraža igračka bila mali crno-bijeli pas. Jednoga su dana šetali plažom i Michael je svoju igračku izgubio. Cijela je obitelj tražila igraču – danju i noću – ali nisu ju uspjeli pronaći. Mali je Michael bio shrvan od tuge. Kako bi ga utješio, otac mu je napisao priču o pustolovinama Roverandoma – psića pretvorenog u igračku!

A sada vas pozdravljam s  najdražim mi citatom iz knjige: „A sad plivajte i zabavljajte se!“, reče njegova supruga kad su se psi prestali svađati i još su samo njuškali jedan drugoga. „Ne uznemirujte mi ognjene ribice, ne žvačite morske anemone i pazite da vas ne ulove školjkaši; i vratite se do večere!“ 

1 comment:

  1. Jedna od meni najdražih knjiga iz djetinjstva! Lijepi članak, Franka :)

    ReplyDelete